Knallgasexperiment!!!

Bakgrund:
Litium är en silverfärgad mjukmetall som ingår i grundämnesfamiljen Alkalimetallerna, Även om litium är en mjukmetall är den hårdast av alla alkalimetaller. Litium är även det lättaste grundämnet i fast form vid normal rumstemperatur. Litium har en elektrisk ledningsförmåga som är väldigt hög och den oxiderar snabbt i vatten och luft. Den måste därför förvaras i fotogen eller mineralolja eftersom att de är oxygenfria.
Litium finns i många bergarter och förekommer bland annat med 0,001 7 % av jordskorpan.
Om man värmer upp litium i en låga avger den en "karminröd" färg eftersom att litium rätt joniseras.

Frågeställning:
Vad händer när man lägger litium i vatten? (LI + H20 --> ?)

Material:
Glasskål
Provrör
Pincett
Kniv
Litium
Lackumuspapper
Skyddsglasögon
Tändstickor

Utförande:
Jag började med att ta två bitar med litium med en pincett, eftersom litiumbiten inte får komma i kontakt med fuktighet eftersom det finns det på händerna.
Jag skar ett litet snitt med en kniv i litiumbiten. Efter en liten stund kollar jag på snittet igen och se hur det har förändrats.
Sedan fyllde jag en glasskål till 1/3 med vatten. Jag tog sedan upp litiumbiten med pincetten och lade ner i vattnet, sedan tog jag snabbt provröret och höll över litiumbiten för att fånga upp gasen. Jag tände en tändsticka och höll tummen för provrörets öppning. Sedan vände jag på provröret och förde elden mot gasen i provröret.
Efter det tog jag en bit lackmuspapper och kollade pHvärdet på vattnet.

Resultat: 
När jag skar i litiumbiten blev snittytan blank men när jag sedan väntat en liten stund så blev snittytan mörkare och mer matt.
Eftersom det går att skära i metallen så måste det vara en mjuk metall.
När vi förde eldslågan mot provröret och gasen exploderade den.
Vätskan som blev när litiumbiten fräts bort i vattnet hade pHvärdet 10 alltså är det basiskt (OH-)

Slutsats:
Att metallen reagerar så som den gör när man skär ett snitt i är för att när litium reagerar med syre så oxiderar den och metallen blir matt.
Det är väldigt viktigt att inte ta i litiumbiten med händerna eftersom att händerna alltid är fuktiga så skulle den fräta sönder precis som i vattnet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar