Neutralisera en syra!!!!!



Saltsyra är väldigt surt och har alltså ett mycket lågt pH-värde Efter som det är så jättesurt vill jag testa vilket ämne som neutraliserar syran bäst.


Frågeställning: Vilket ämne neutraliserar en sur lösning bäst Koksalt, bikarbonat eller socker?

Material: Koksalt, Bikarbonat, Socker, saltsyra, provrör, bägare, BTB, sked, provrörsställ.

Hypotes: Jag tror att Bikarbonat neutraliserar syran bäst.

Förbredelse: Börja med att ta fram allt material. Gå sedan till bordet där ämnerna står och ta lite av varje ämne i de olika bägarna.

Häll i saltsyra i ett av provrören (5 cm).
Kolla med hjälp av ett lackumuspapper vad syran har för pHvärde.
Ta 1 tsk med Koksalt och häll i syran.
Håll för öppningen på provröret och ska lite försiktigt för att syran och koksaltet ska blandas.
Häll sedan en droppe BTB ner i blandningen.
Kolla efter vad lösningen får för färg och jämför med skalan på ett lackumuspapper.

Gör exakt lika dant med bikarbonat och socker och skriv i tabellen vad som händer.


Ämnen PH-värde
saltsyra pH 1
Saltsyra med koksalt pH 3
Saltsyra med bikarbonat pH 8
Saltsyra med socker pH 5


Resultat: Saltsyran har pH 1 och är alltså väldigt sur. När man blandar i koksalt i saltsyran får vi fram ett pH-värde som är 3.

När man blandar Bikarbonat med saltsyra blir det en bubblande effekt som bubblar över om man inte är väldigt försiktig när man häller i bikarbonat, Denna blandningen får pH 8.

När jag hällde i socker i saltsyran blev det pH 5.

HCl + NaCI ——> pH 3

HCI + NaHCO3 ——> pH 8

HCI + C12H22O11 ——> pH 5

Den som neutraliserar en syra bäst (i detta fallet saltsyra) är alltså Bikarbonaten, Den är bäst för den är mer basisk än de andra två ämnena. Bikarbonaten bubblade när man tillsatte saltsyran för att det bildade kolsyra eftersom att bikarbonat är kolsyrans natriumsalter.

Om jag hade diskat ur måtten mer ordentligt så hade jag kanske fått ett annat resultat. När man blandar olika ämnen som inte ska vara med i testet så blir det fel pH-värde.
Jag hade även kunnat hälla i bikarbonaten lite mer försiktigt för att när det bubblade över så kanske bikarbonaten följde med över kanten.
Alla ämnen jag tillsatte i syran hamnade på botten av provröret  om jag hade haft en bägare istället hade jag kunnat röra om bättre och det hade blivit mer blandat och då hade jag kanske fått ett annat pH-värde.








15 kommentarer:

  1. hej på dig detta är för komplicerad?!!!!!!!!!!!!!11

    SvaraRadera
  2. väldigt bra, du gav mig mitt svar till en no upgift som är exakt den frågan!!!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Så dukitg!! Du räddade precis mitt no-betyg<333

    SvaraRadera
  6. tack så hemskt mycket! detta underlättade tack för hjälpen igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går du på Tågaborg??????????????????????

      Radera
  7. sheesh va episkt tack wallah

    SvaraRadera
  8. bra men bör innehålla mer om vilka ämnen som skapas när man blandar Bikarbonat och saltsyra samt kemiska ekvationer för detta

    SvaraRadera