Blodgrupper!!!

Material:

• Vatten
• Tvål
• Tandpetare
• Bomulstuss
• Objektglas
• Blodlansetter
• Anti-Aserum
• Anti-Bserum
• Märkpenna

Bakgrund:
Det finns fyra stycken olika blodgrupper. Man kan inte ge andra människor ens egna blod om man inte har samma blodgrupp. Om man blandar blod som har olika blodgrupper så klumpar det ihop sig och det är det som orsakar hjärtinfarkt ibland.
Blodgruppen A kan ge blod till A och AB.
Blodgruppen B kan ge till B och AB.
Blodgruppen O kan ge till A, B och AB (alla).
Blodgruppen AB kan bara ge till AB.

Utförande:
Jag började med att tvätta händerna noga med vatten och tvål.
Sedan tog jag upp objektglaset ur lite alkohol för att det skulle bli helt rent.
Efter det så märkte jag objektglaset med A och B och delade av mitten av objektglaset.
Efter det så tog jag och laddade en lansett och tog blodprovet på kanten av långfingertoppen och lade en blodsdroppe på varje sida av objektglasets markering.
Jag droppade sedan en droppe med Anti-Aserum vid A-markeringen och en droppe med Anti-Bserum i blodet vid B-markeringen.
Jag blandade genast om med en tandpetare till de olika blodsdropparna.

Slutsats:
När jag blandade så hände det ingenting med blodet alltså klumpade det inte ihop sig.
Detta visar på att jag har blodgrupp 0.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar